Edukacja dorosłych  – kolejne ustalenia Think Tank LOWE

Think Tank LOWE to grupa wybitnych ekspertów świata nauki, edukacji dorosłych, administracji rządowej regionalnej i lokalnej, ekspertów w zakresie funkcjonowania samorządu terytorialnego, edukacji całożyciowej, finansów publicznych. Think Tank LOWE powołała Fundacja Małopolska Izba Samorządowa w 2023 roku, a jego domeną jest edukacja całożyciowa osób dorosłych (Life Long Learning) na podstawie doświadczeń z wdrażania Modelu funkcjonowania Lokalnych Ośrodków Wiedzy i Edukacji (LOWE). Fundacja MIS w latach 2017-2022 utworzyła i wspiera 35 LOWE działających w ramach szkół (najczęściej podstawowych) powołanych decyzjami organów prowadzących – w zdecydowanej większości są to JST. LOWE Fundacji MIS działają w 12 województwach, z czego najwięcej – bo 9 – działa w Małopolsce. LOWE to innowacyjna formuła wzmacniania motywacji i aktywizacji edukacyjnej dorosłych prowadzona niestandardowymi, aktywnymi metodami w ramach szkół i z wykorzystaniem jej potencjałów oraz przy wsparciu różnych instytucji, podmiotów i osób tworzących społeczny ekosystem szkoły.

Doświadczenie LOWE osiągnęło takie rezultaty, które trudno zbagatelizować, gdyż metoda Modelu LOWE idealnie trafiła w potrzeby osób dorosłych, często o niskich kompetencjach podstawowych, stwarzając tym samym niezwykle bezpieczną, przyjazną i otwartą formułę podnoszenia kompetencji (nie rzadko też zawodowych). Warto tu dodać, że w okresie pilotażowym (2017-2022), czyli również podczas pandemii i lockdown’ów, z popytowej i elastycznej oferty edukacyjnej wszystkich naszych LOWE skorzystało ponad 10 tys. osób dorosłych. To skłoniło nas do przyjrzenia się temu fenomenowi bliżej i do podjęcia próby zastanowienia, czy ten model nie powinien być na trwałe wpisany w polski system polityk publicznych, w tym w szczególności – polityk rozwojowych. Stąd Think Tank, który w ubiegłym roku przeprowadził badania nad warunkami trwałości LOWE, a teraz pracuje nad umocowaniem systemowym (prawnym, organizacyjnym, finansowym itp.) zapewnienia nie tylko trwałości, ale rozwoju systemu edukacji całożyciowej dorosłych (szczególnie tej poza- i nieformalnej) w kontekście specyficznych charakterystyk lokalnych wspólnot samorządowych oraz wyzwań przyszłości, przed jakimi już stoimy i które należy antycypować. W rozważaniach Think Tanku rysuje się idealny obraz tego, jak taki system powinien działać, ale dostrzegamy też zagrożenia i bariery na drodze prostego i szybkiego dążenia do realizacji tej wizji. Trzeba bardzo rozważnie podejść do wszelkich propozycji rozwiązań legislacyjnych i finansowych, aby nie utracić tego, co w LOWE jest najważniejsze i wzbudza ogromne zainteresowanie ekspertów i praktyków zajmujących się edukacją dorosłych od lat na Zachodzie Europy, czyli elastyczności, równości, przywództwa, wspólnotowości, synergii potencjałów szans, trendów i lokalności jako wyznaczników motywacji dorosłych do samoświadomości i chęci rozwijania w sobie aktywności edukacyjnej, by lepiej rozumieć dynamiczne zmiany i lepiej je wykorzystać dla samorozwoju.

Model LOWE to polska innowacja edukacyjna i społeczna na skalę już nie tylko ogólnopolską. To też sprawdzona metoda wzmacniania aktywności edukacyjnej osób dorosłych, która wymaga objaśnienia i instrukcji używania, by przynosiła zamierzone efekty w wymiarze osobistym, grupowym, społecznym i ekonomicznym. A te efekty, jakie mamy osiągnąć zostały precyzyjnie wyznaczone. Otóż w 2021 roku Szczyt Społeczny Rady Unii Europejskiej i Komisji Europejskiej ustalił, że do 2030 roku wskaźnik uczestniczenia dorosłych w szkoleniach w ciągu roku ma osiągnąć poziom 60% w krajach UE, a jedynie Polska może wykazać się tym wskaźnikiem na poziomie 51,7%. Dużo to czy mało? Odpowiedź na to pytanie jest prosta: średni wskaźnik dla krajów UE nie przekracza obecnie 5-6% osób dorosłych, natomiast w Polsce wynosi on ok.5%. Widać z tego, że mamy bardzo mało czasu, a bardzo dużo do zrobienia. Dlatego też zajmujemy si w ramach Think Tank LOWE takim uregulowaniem edukacji całożyciowej dorosłych w Polsce, aby sprostać wyzwaniu i dać szansę Polkom i Polakom lepiej rozumieć dynamicznie zmieniający się świat i być w nim aktywnym uczestnikiem. Tylko dobra i szyta na miarę potrzeb edukacja może spowodować, że będziemy bardziej niż dotąd kreatorami rzeczywistości, co przełoży się na lepszą jakość i standardy codziennego życia.

Zapraszamy wszystkich zainteresowanych tematyką do obserwowania naszych informacji i włączania się w konstruktywną dyskusję nad przyszłością rozwojową kreowaną przez świadomych siebie i swojego miejsca oraz roli w otoczeniu dorosłych.