Nasze projekty

W ramach projektu utworzono Małopolski Uniwersytet Ludowy w oparciu zasoby jakimi są Lokalne Ośrodki Wsparcia i Edukacji. Działalność Uniwersytetu prowadzi do rozwoju kapitału ludzkiego i społecznego dorosłych słuchaczy poprzez podnoszenie kompetencji, zarówno kluczowych jak i zawodowych oraz kształtowaniu postaw obywatelskich. Małopolski Uniwersytet Ludowy LOWE działa w oparciu o tzw. grundtvigiańską metodę dydaktyczną, która czerpie z tradycji i bogactwa kulturowego lokalnej społeczności oraz wykorzystuje unikalne metody edukacji dorosłych.

  • Rozwój edukacji dorosłych w formie grundtvigiańskich uniwersytetów ludowych, w szczególności:
    rozwój osobisty, zawodowy i zwiększenie aktywności obywatelskiej,
  • rozwój społeczności lokalnych
  • rozwój zdolności rozumienia współczesnego świata, w tym nowoczesnych technologii oraz wyzwań cywilizacyjnych i ich wpływu na życie człowieka
  • zachowywanie oraz przekazywanie tradycji i dziedzictwa społecznego i kulturowego
  • Osoby dorosłe (pow. 18r.ż.) w szczególności:
    mieszkańcy obszarów wiejskich lub małych miast z terenu 4.LOWE – partnerów Projektu (Biecz, Rzezawa, Szczurowa, Wielka Wieś)-pierwszeństwo udziału
  • z utrudnionym dostępem do rozwoju i jakichkolwiek form edukacji
  • wykazujące wysoki stopień motywacji do podnoszenie kompetencji
    (szczególnie społ. i obywatelskich)
  • zagrożone wykluczeniem społecznym z różnych przyczyn
  • nieaktywne zawodowo
  • podlegające formom pomocy społecznej i wsparcia rodziny
  • posiadające niski status społeczny lub materialny
  • mające poczucie bycia zaniedbanymi, niepełnosprawnymi, chorymi lub
    samotnymi,
  • mające poczucie wyobcowania, braku przynależności i bycia nieprzydatnym.
  1. Seminaria tematyczne promujące program MUL LOWE oraz metodę edukacji grundtvigiańską
  2. Oferta edukacyjna składa się z następujących modułów zajęć:
  • CYFROWY SŁUCHACZ – kształtowanie kompetencji cyfrowych
  • KULTURA I DZIEDZICTWO – rozwijanie umiejętności twórczych
  • AKTYWNY OBYWATEL W PRZESTRZENI PUBLICZNEJ – rozwijanie kompetencji społecznych
  • MENEDŻER ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU – rozwijanie kompetencji liderskich w zakresie celów zrównoważonego rozwoju (SDG) ONZ w kontekście potrzeb i wyzwań dla społeczności lokalnej
  • W DUCHU EKO – rozwijanie kompetencji ekologicznych

Lokalne Ośrodki Wiedzy i Edukacji w Gminach:

  • Biecz,
  • Rzezawa,
  • Szczurowa,
  • Wielka Wieś

Marcin Papuga, tel. 574999457, biuro@fundacjamis.org.pl

Małopolski Uniwersytet Ludowy LOWE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego
w ramach Rządowego Programu Wspierania Rozwoju Uniwersytetów Ludowych
na lata 2020- 2023

Przystanek Grzegórzki

 

Gmina Miejska Kraków w ramach zadania publicznego „Wspieranie procesu rewitalizacji – SĄSIEDZKIE INNOWACJE”

Program autorski Fundacji MIS, mający na celu stworzenie przyjaznego i otwartego miejsca aktywizacji i integracji mieszkańców wspólnoty lokalnej Kraków Grzegórzki wokół żywotnych interesów społeczności Dzielnicy II opiera się o realizację idei ‘Trzeciego miejsca” – nowego ujęcia przestrzeni publicznej. Przystanek Grzegórzki jest miejscem spotkań, wymiany poglądów,idei, inspiracji, identyfikacji problemów, projektowania działań skierowanych na poprawę, wzrost jakości życia mieszkańców Dzielnicy II, w tym również podobszaru rewitalizacji Kraków-Wesoła (terenów i zabytkowej zabudowy przejętych przez Miasto od Szpitala Uniwersyteckiego) oraz wzrostu stopnia ich integracji i tożsamości przestrzennej, historycznej, kulturowej, społecznej.

Celem jest realizacja działań nakierowanych na rozwój aktywności społecznej i obywatelskiej mieszkańców, odnoszących się do
wzmacniania więzi sąsiedzkich i sieci społecznych oraz działań włączających uchodźców i uchodźczynie do lokalnej społeczności na obszarach rewitalizacji.

mieszkańcy Gminy Miejskiej Kraków, podobszaru zdegradowanego śródmiejskiego, szczególnie Grzegórzki – Wesoła

  • Organizacja we współpracy z mieszkańcami przestrzeni dla działań skupionych wokół idei ‘społecznego domu kultury oraz centrum integracji i aktywności mieszkańców”, w tym m.in.
  • Spacery po podobszarze rewitalizacji Grzegórzki – Wesoła
  • Opracowanie “Spacerownika po podobszarze Grzegórzki – Wesoła” ; w wersji elektronicznej
  • Spotkania z mieszkańcami mające charakter partycypacyjny, integracyjny, edukacyjny, inkluzyjny, wzmacniający poczucie tożsamości lokalnej
  • Comiesięczne newslettery dotyczące bieżącej sytuacji na terenie dzielnicy podobszaru

Gmina Miejska Kraków

Marcin Papuga, tel. 574999457, biuro@fundacjamis.org.pl

Think Tank LOWE łączy zadania analityczno-badawcze, doradcze oraz koordynacyjne wspierające Lokalne Ośrodki Wiedzy i Edukacji (LOWE), działające w obszarach peryferyjnych.

Projekt ma na celu zorganizowanie i prowadzenie ogólnopolskiego THINK TANKU LOWE zajmującego się wypracowywaniem rekomendacji dla centralnej, regionalnych i lokalnych polityk publicznych w zakresie umocowania w systemie prawno-organizacyjno-kulturowo-społecznym edukacji poza- i nieformalnej osób dorosłych w zgodzie z regułą LifeLong Learning (LLL) i Zintegrowaną Strategią Umiejętności 2030, szczególnie w środowiskach lokalnych oddalonych od centrów administracyjno edukacyjnych, na podstawie doświadczeń  modelu funkcjonowania Lokalnych Ośrodków Wiedzy i Edukacji (LOWE) powstałych w Polsce w okresie 2017-2022 w wyniku realizacji projektu grantowego Ministerstwa Edukacji Narodowej ze środków UE.

Przedstawiciele władz lokalnych, ekspertów, badaczy, naukowców oraz decydendów polityk publicznych, w obszarze polityki edukacyjnej i szerszej polityki społecznej służącej poprawie umiejętności osób dorosłych, w tym umiejętności ważnych dla uczenia się przez całe życie oraz dla rozwoju społeczności lokalnych.

  1. Utworzenie THINK TANKU LOWE
  2. Powołanie Rady Programowej Think Tanku i Zespół Ekspertów Think Tanku
  3. Prowadzenie działalności badawczej THINK TANKU LOWE m.in. we wszystkich 151 działających ośrodkach LOWE w Polsce powstałych w ramach
    projektu Ministerstwa Edukacji Narodowej
  4. Współpraca z ekspertami, decydentami, naukowcami, trenerami/edukatorami, grupami społecznymi i innymi osobami zorientowanymi na misję Think Tanku w celu wzmocnienia systemu edukacji
    poza- i nieformalnej
    w społecznościach lokalnych.

Lokalne Ośrodki Wiedzy i Edukacji, uczelnie wyższe, administracja centralna (MEN, MFiPR), administracja samorządowa, biznes

Jacek Kwiatkowski, tel. 537999023, email: biuro@fundacjamis.org.pl

THINK TANK LOWE

 

 

 

 

 

 

 

 

Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich PROO, edycja 2023

Akredytacja Erasmusa
na lata 2021 – 2027
w sektorze edukacja dorosłych

 

 

 

 

 

Komisja Europejska, Program Erasmus Plus

Projekt pozwala na nawiązanie współpracy z europejskimi organizacjami zajmującymi się edukacją dorosłych w formie mobilności (wyjazdów zagranicznych) organizowanych dla kadry i osób dorosłych uczących się, rekrutowanych spośród JST członków konsorcjum i prowadzących aktywną działalność edukacyjną w ramach stworzonych przy szkołach Lokalnych Ośrodków Wiedzy i Edukacji (LOWE). W wyniku każdej mobilności uczestnicy poznają nowoczesne metody edukacyjne osób dorosłych, dzięki czemu poszerzają swoje możliwości prowadzenia edukacji dorosłych w swoich środowiskach lokalnych.

  • Podnoszenie kompetencji kadry dydaktycznej LOWE  i edukatorów LOWE pracujących z osobami dorosłymi.

  •  Rozwijanie lokalnych centrów edukacji dorosłych i wzmacnianie roli LOWE jako ośrodków wsparcia edukacyjnego osób dorosłych w społeczności lokalnej

  • Wzrost jakości edukacji nieformalnej i pozaformalnej dorosłych prowadzonej
    przez LOWE w społeczności lokalnej

  • Mobilność edukacyjna (kursy językowe, nowoczesnych metod edukacji dorosłych)
  • Obserwacja pracy – jobshadowing
  • Udział ekspertów zagranicznych w wydarzeniach LOWE
  1. Kadra dydaktyczna LOWE (nauczyciele) oraz edukatorzy LOWE (osoby docelowa dorosłe, które chcą rozwijać kompetencje dydaktyczne)
  2. Kadra niedydaktyczna (zarządzający, eksperci z organu prowadzącego szkołę i szkół)
  3. Osoby dorosłe korzystające z oferty LOWE
  • Fundacja Małopolska Izba Samorządowa (lider konsorcjum)

  • Gmina Lipce Reymontowskie

  • Gmina Biecz

  • Gmina Szczurowa

  • Gmina Wielka Wieś

  • Miasto Rawa Mazowiecka

  • Rzymskokatolicka Parafia Najświętszego Serca Jezusowego w Piotrkowie Trybunalskim

  • Gmina Zblewo

  • Gmina Biesiekierz
     Gmina Biały Bór
     Powiat Gorlicki
     Gmina Rzezawa

Aldona Okraszewska, 536999507, biuro@fundacjamis.org.pl

Projekt realizowany corocznie od 2021 r. Ma za zadanie zachęcić Seniorów doaktywności fizycznej, intelektualnej, emocjonalnej oraz do wrażliwości na piękno i zmiany zachodzące w otoczeniu osób starszych i spojrzenie na otoczenie z poprzez fotografię. W ramach konkursu mamy możliwość spojrzeć na Kraków oczami seniorów, którzy pokazują nam miasto w trzech kategoriach tematycznych: Przestrzeń, Wydarzenia, Ludzie.

  • podkreślenie roli czynnika ludzkiego, jakim są dla Krakowa mieszkańcy i osoby przyjezdne (rozwój świadomości Seniorów),

  • rozbudzanie wśród Seniorów (w tym członków i sympatyków krakowskich Centrów Aktywności Seniorów – CAS) zainteresowania szeroko pojętym dziedzictwem kulturowo-społecznym Krakowa oraz fotografią,

  • promowanie walorów architektonicznych i społecznych aglomeracji krakowskiej,

  • docenienie aktualnych zmian zachodzących w wielopoziomowo rozrastającej się aglomeracji miejskiej,

  • zwrócenie uwagi na piękno otaczającej nas natury, wielowiekowej tradycji i
    historii królewskiego grodu oraz szeroko pojętą nowoczesność,

  • rozwijanie wrażliwości artystycznej oraz prezentacja twórczości fotograficznej Seniorów

Mieszkańcy Krakowa powyżej 60 roku życia

  1. Warsztaty fotograficzne
  2. Konkurs fotograficzny
  3. Wernisaż
  4. Wystawa pokonkursowa

Marcin Papuga, tel. 574999457, biuro@fundacjamis.org.pl

Konkurs fotograficzny „Kraków w obiektywie Seniora”

Gmina Miejska Kraków w ramach zadania publicznego działalność na rzecz osób w wieku emerytalnym

Laboratorium Młodzieżowej Demokracji

 

 

 

 

 

 

 

Ambasada Stanów Zjednoczonych w Warszawie i Konsulat Generalny USA w Krakowie

Projekt autorski Fundacji MIS, realizowany od 2016 r. Ideą główną projektu jest stworzenie odpowiednich warunków do eksperymentowania innowacyjnych rozwiązań w zakresie szerzenia i umacniania idei demokratycznych wśród młodych ludzi w Polsce. Projekt stwarza szanse i okazje młodym ludziom, by mogli w praktyce sprawdzić, na czym polega demokracja, jakie reguły w jej ramach obowiązują oraz tworzyć nowe, innowacyjne sposoby uczestnictwa młodych ludzi w realiach społeczeństwa otwartego (demokratycznego).

  • Rozwijanie świadomego uczestnictwa młodych mieszkańców gmin w Polsce – młodzieży w wieku 13-19 lat – w życiu społecznym, poprzez podejmowanie lokalnych działań na rzecz własnej społeczności (w szczególności w zakresie demokracji, praworządności, praw człowieka, zmian klimatycznych),
  • Zdobywanie i rozwijanie przez młodzież wszechstronnych kompetencji społecznych, w tym osobowych, interpersonalnych, współpracy w zespole itp. m. in. poprzez praktyczne doświadczenie tworzenia i realizacji projektów społecznych odpowiadających na potrzeby młodych ludzi lub lokalnych społeczności,
  • Wypracowanie metod włączania młodzieży w procesy decyzyjne i konsultacji społecznych, w tym również w jednostkach samorządu terytorialnego (dalej: „JST”).

Młodzież w wieku 13-19 lat i ich opiekunowie, nauczyciele, instruktorzy, liderzy,
władze lokalne i predstawiciele środowisk społeczno-kulturalno-gospodarczych,
szczególnie z obszarów gmin wiejskich, miejsko-wiejskich i miast oddalonych od
centrów koncentracji życia i aktywności społecznej i obywatelskiej w Polsce

  • Konkurs „Junior Demokracji” – poszukujemy najciekawszych pomysłów na demokratyczny udział młodzieży w życiu swoich społeczności
  • Inkubator Nowych Idei – stwarzamy dogodne warunki do tego, by pomysły młodzieży sprawdzić w polskich realiach szkoły, gminy…..
  • Forum Debaty „Agora Młodych” – stwarzamy miejsce do otwartej dyskusji o sprawach, które interesują i nurtują młodych ludzi
  • Akcelerator Idei – zachęcamy sponsorów i mecenasów do tego, by inwestowali w najciekawsze pomysły młodzieży, które służą rozwijaniu i umacnianiu wartości demokratycznych w życiu publicznym

Powiat Krakowski (2016 r.), Ambasada Stanów Zjednoczonych w Warszawie i Konsulat Generalny USA w Krakowie (2022-2023

Marcin Papuga, tel. 574999457, biuro@fundacjamis.org.pl

Projekt realizowany od 2018 r. W ramach projektu utworzono Centrum Aktywności Seniorów Zabłocie Grzegórzki. Jest to miejsce dla seniorów ,w którym poprzez szereg aktywności promujemy i zachęcamy do edukacji osoby starsze,szczególnie z obszaru Dzielnicy II Kraków-Grzegórzki, w tym do aktywnego i zdrowego trybu życia, aktywności społecznej promującej integrację wewnątrz i międzypokoleniową oraz partycypację społeczną osób starszych jak również do rozwijania wiedzy o świecie i kompetencji kulturowych, cyfrowych i językowych.

Poprawa jakości życia osób starszych 60 + poprzez pobudzenie aktywności społecznej, intelektualnej
i prozdrowotnej seniorów

Mieszkańcy Gminy Miejskiej Kraków powyżej 60 roku życia

  • Warsztaty i zajęcia edukacyjne m.in. nowoczesne technologie, języki obce,
    historia sztuki,
  • Warsztaty i zajęcia integracyjno-ruchowe m.in. trening zapamiętywania,
    rozwijanie umiejętności twórczych, gimnastyka rehabilitacyjna
  • Warsztaty i zajęcia międzypokoleniowe m.in. wolontariat
  • Kawiarenka dla seniorów
  • Spotkania z ekspertami
  • Wycieczki krajoznawczo – edukacyjne

Marcin Papuga, tel. 574999457, biuro@fundacjamis.org.pl

Centra Aktywności Seniorów z terenu Gminy Miejskiej Kraków (ok. 55 CASów)

CAS
Centrum Aktywności Seniorów

 

 

 

 

Gmina Miejska Kraków w ramach zadania publicznego działalność na rzecz osób w wieku emerytalnym

Akademia LOWE 2.0

 

 

 

 

Komisja Europejska, Program Erasmus Plus

Projekt zakłada zachęcenie  osób powyżej 60. roku życia do  aktywności społecznej, edukacyjnej, twórczej i zdrowotnej  poprzez zajęcia warsztatowe oraz inne inicjatywy lokalne.

  • Pobudzenie do aktywności społecznej oraz wzmocnienie integracji wewnątrz i międzypokoleniowej wśród co najmniej 420 osób starszych w 8 społecznościach lokalnych.

Osoby starsze powyżej 60 roku życia (seniorzy)

Zajęcia edukacyjne ukierunkowane na rozwój kompetencji seniorów, tj.:

SPRAWNY UMYSŁ – SPRAWNE CIAŁO – rozwijanie sprawności ruchowej u osób starszych

OKNO NA ŚWIAT – rozwijanie kompetencji językowych

CYFROKLUB SENIORA – rozwijanie kompetencji cyfrowych

SPOTKANIE ZE SZTUKĄ – KREATYWNIE I TWÓRCZO – rozwijanie umiejętności twórczych

AKTYWNY SENIOR W PRZESTRZENI PUBLICZNEJ – rozwijanie kompetencji społecznych

EDUKACJA NIEFORMALNYCH OPIEKUNÓW OSÓB STARSZYCH – rozwijanie kompetencji opiekuńczych

 

Powiat Gorlicki

Gmina Wielka Wieś

Miasto Rawa Mazowiecka publiczny

Firma Edukacyjna Lubichowianka prywatny

Urząd Gminy Kłomnice publiczny

Gmina Świlcza publiczny

Powiat Sierpecki

 

Rządowy Program na rzecz Aktywności Społecznej Osób Starszych na lata 2014-2020

Marcin Papuga, biuro@fundacjamis.org.pl

Technologie cyfrowe stały się integralną częścią naszego życia. W pracy czy w nauce praktycznie nieustannie korzystamy z narzędzi cyfrowych co powoduje, że jesteśmy „zawsze dostępni”, zawsze gotowi”, „zawsze w pracy”. Granice pomiędzy życiem zawodowym a osobistym zacierają się. To prowadzi do wielu negatywnych konsekwencji. Jedną z nich jest TECHNOSTRES (inaczej STRES CYFROWY), który w szczególności doświadczają osoby nadużywające technologii i narzędzi cyfrowych. To rodzi poczucie przeciążenia informacyjnego, przebodźcowania, przytłoczenia, co często stanowi źródło napięć
i stresu. Przeciwdziałać temu zjawisku mają działania w ramach projektu.
  • rozpowszechnienie nowej metodologii
    i narzędzi do rozwijania umiejętności cyfrowych, a jednocześnie podniesienie świadomości na temat potencjalnych zagrożeń i zagrożeń dla zdrowia wynikających ze zwiększonego wykorzystania narzędzi cyfrowych w środowisku pracy
  • przekonanie zaangażowanych interesariuszy do przyjęcia wymaganych środków w celu zapobiegania tym zagrożeniom
  • Pracownicy oraz właściciele/menedżerowie MŚP
  • Trenerzy kształcenia zawodowego, konsultanci ds. zasobów ludzkich
  • Stowarzyszenia zawodowe
  • Opracowanie program nauczania wspieranego przez innowacyjną cyfrową platformę szkoleniową VET, wykorzystując najnowsze techniki w szkoleniach opartych na grach i grywalizacji, uzupełnione zestawem praktycznych narzędzi i zasobów ułatwiających transfer nauki do miejsca pracy.
  • Cyfrowa platforma szkoleniowa DeSTRESS VET
  • Raport i zalecenia dotyczące polityki DeSTRESS.

Fundacja “Malopolska Izba Samorzadowa, Polska

CCS Digital Education Limited, Irlandia

Uniwersytet w Sewilli, Hiszpania

Uniwersytet w Weronie, Włochy

Virtual Campus LDA, Portugalia

Creative Thinking Development, Grecja

Aldona Okraszewska, biuro@fundacjamis.org.pl

Komisja Europejska, Program Erasmus Plus

Developing Competencies for Stress Resilience @SMEs

Projekt realizowany w ramach programu Erasmus+

ASALOWE – Akademia Seniora Aktywnego przy LOWE

Realizowany w ramach Rządowego Programu Na Rzecz Aktywności Społecznej Osób Starszych Na Lata 2014-2020 – Edycja 2020

Założenia projektu bazują na sprawdzonej w projekcie pilotażowym formule LOWE jako miejsc rzeczywistej partycypacji edukacyjnej osób starszych i ma być kontynuowana w formie odpowiadającej potrzebom i aspiracjom osób starszych.

Wzmocnienie aktywności społecznej, edukacyjnej, twórczej i zdrowotnej wśród 420 osób starszych powyżej 60 roku życia (seniorów) na terenie działania 10 ośrodków LOWE.

Osoby starsze powyżej 60 roku życia (seniorzy)

Zajęcia edukacyjne ukierunkowane na rozwój kompetencji seniorów, tj.:
SPRAWNY UMYSŁ – SPRAWNE CIAŁO
– rozwijanie sprawności ruchowej u osób starszych
OKNO NA ŚWIAT
– rozwijanie kompetencji językowych
KOMPUTER DLA SENIORA
– rozwijanie kompetencji cyfrowych
SPOTKANIE ZE SZTUKĄ – KREATYWNIE I TWÓRCZO
– rozwijanie umiejętności twórczych
AKTYWNY SENIOR W PRZESTRZENI PUBLICZNEJ
– rozwijanie kompetencji społecznych
PIERWSZA POMOC DLA SENIORA
– rozwijanie umiejętności pomocy dla nieformalnych opiekunów osób starszych

Lokalne Ośrodki Wiedzy i Edukacji w Gorlicach, Iłowo-Osadzie, Iwanowicach, Jabłkowie, Kłomnicach, Lubichowie, Nisku, Rawie Mazowieckiej, Wielkiej Wsi

Marcin Papuga, biuro@fundacjamis.org.pl

Program aktywizacji zawodowej skierowany do mieszkańców Subregionu Sądeckiego ukierunkowany na poprawę sytuacji na rynku pracy oraz zwiększenia ich zatrudnienia.

Powrót do aktywności zawodowej mieszkańców subregionu nowosądeckiego, szczególnie tych znajdujących się w niekorzystnej sytuacji na rynku pracy lub biernych zawodowo.

Wojewódzki Urząd Pracy

Osoby dorosłe pozostające bez pracy (bezrobotne i bierne zawodowo)
zamieszkujące powiaty woj. małopolskiego: gorlicki, limanowski i nowosądecki oraz Miasto Nowy Sącz.

• Doradztwo zawodowe
• Szkolenia zawodowe
• Staże zawodowe
• Doposażenie stanowisk pracy
• Pośrednictwo pracy

Regionalny Program Operacyjny Województwa Małopolskigo na lata 2014-2020

Marcin Papuga, biuro@fundacjamis.org.pl

Nowa Praca - Nowe Możliwości

Małopolskiego Programu Regionalnego Działanie 8.2 Aktywizacja zawodowa, typ operacji A.

Lato z Planetą Marzeń
Półkolonie Letnie
dla dzieci Gminy Iwanowice

 

 

 

Aktywne spędzenie czasu w okresie wakacyjnym poprzez udział w zajęciach o charakterze rekreacyjno-sportowym, zajęciach rozwijających umiejętności i talenty artystyczne, kulinarne jako sposób na odciągnięcie dzieci i młodzieży od różnego rodzaju zachowań patologicznych.

  • Aktywne spędzenie czasu wolnego od zajęć szkolnych
  • Pobudzanie kreatywności, twórczej postawy i zainteresowań uczestników półkolonii
  • Promowanie postaw prozdrowotnych wśród uczestników półkolonii

Dzieci z Gminy Iwanowice w wieku od 5 do 15 roku życia.  

Przeprowadzenie dwóch bloków tematycznych w trakcie dwóch tygodni półkolonii:

  • „Choć, wykreuj swój świat” – zajęcia o charakterze kreacyjno-artystycznym
  • „Odkryj z nami świat” – zajęcia rozwijające umiejętności przyrodnicze, matematyczne, kulinarne, gdzie dzieci aktywnie uczestniczą w odkrywaniu otaczającego ich świata.

Placówka Wsparcia Dziennego dla Dzieci i Młodzieży w Gminie Iwanowice

Marcin Papuga

Gmina Iwanowice

Aktywne spędzenie czasu w okresie wakacyjnym poprzez udział w zajęciach o charakterze rekreacyjno-sportowym, zajęciach rozwijających umiejętności i talenty artystyczne, kulinarne jako sposób na odciągnięcie dzieci i młodzieży od różnego rodzaju zachowań patologicznych

  • Aktywne spędzenie czasu wolnego od zajęć szkolnych
  •  Pobudzanie kreatywności, twórczej postawy i zainteresowań uczestników półkolonii
  • Promowanie postaw prozdrowotnych wśród uczestników półkolonii

Dzieci z Gminy Iwanowice w wieku od 5 do 15 roku życia.  

Przeprowadzenie dwóch bloków tematycznych w trakcie dwóch tygodni półkolonii:

  • „Choć, wykreuj swój świat” – zajęcia o charakterze kreacyjno-artystycznym
  • „Odkryj z nami świat” – zajęcia rozwijające umiejętności przyrodnicze, matematyczne, kulinarne, gdzie dzieci aktywnie uczestniczą w odkrywaniu otaczającego ich świata.

Placówka Wsparcia Dziennego dla Dzieci i Młodzieży w Gminie Iwanowice

Marcin Papuga, biuro@fundacjamis.org.pl

Gmina Iwanowice




PLANETA MARZEŃ

Placówka Wsparcia Dziennego dla Dzieci i Młodzieży w Gminie Iwanowice

"e-Mentor - Entrepreneurship Mentoring for Young Graduate Women

w ramach programu Erasmus+ (Lider: Gazi Universitesi/Turcja; Partnerzy: Polska-FMIS,WSEI

Program skierowany do potencjalnych młodych kobiet-przedsiębiorców, który zmotywuje i przygotuje potencjalne osoby do przejęcia rodzinnego biznesu, czy też zostanie przedsiebiorcą poprzez wsparcie szkoleniowo-mentorskie.

• Wspieranie młodych kobiet w ich motywacji i inicjacji przedsiębiorczości
• Aktywne wspieranie przedsiębiorczości
• Wzrost motywacji biznesowej młodzieży

Wojewódzki Urząd Pracy

Kobiety kandydatki na przedsiębiorców, które chcą rozpocząć działalność gospodarczą

  • Raport z analizą potrzeb przyszłych przedsiębiorczyń
  • Raport z analizą potrzeb potencjalnych mentorów
  • Opracowanie materiałów szkoleniowych
  • Platforma szkoleniowa online
  • Mentoring przedsiębiorczości dla młodych europejskich kobiet biznesu (w literaturze finansowej)
  • Uniwersytet Gazi, Turcja
  • POINT LLC, Turcja
  • Uniwersytet OULU, Finlandia
  • Stowarzyszenie Aktywnych i Utalentowanych Kobiet Ukierunkowanych na Potencjalne Kariery, Słowacja
  • Leean Trade Oy, Finlandia
  • All Europe Women’s Cultural Collaborative Dialogue Association, Turcja
  • Wyższa Szkoła Ekonomii i Informatyki w Krakowie
  • MOJMIR, Słowacja
  • Fundacja Małopolska Izba Samorządowa, Polska

Komisja Europejska, Program Erasmus Plus

Wdrożenie zmiany organizacyjnej w firmach sektora metalowego, stanowiąca odpowiedź na wszystkie nowe wyzwania, przed którymi stoi sektor, poprzez szkolenia i rozwój kompetencji pracowników, w celu dostosowania ich kompetencji do nowych modeli zarządzania przedsiębiorstwem.

Nabywanie niezbędnych umiejętności, które przyczynią się do rozwoju i uczestnictwa w modelu zarządzania opartym na wspólnej odpowiedzialności w firmie

Pracownicy sektora docelowego

  • Ścieżka kształcenia ukierunkowana na rozwój kompetencji związanych z nowymi modelami zarządzania, pomiędzy pracownikami i praktykantami sektora metalowego
  • Poradnik praktycznych ćwiczeń i grywalizacji działań,  zaprojektowanych specjalnie w celu rozwijania umiejętności pracowników w trakcie przechodzenia na nowe modele zarządzania.

• Fundación Formetal, Hiszpania
• Media Creativa – MC2020, Hiszpania
• Uniwersytet Vytautas Magnus, Litwa
• Federacja Przemysłowa Regionu Veneto, Włochy
• Global Knowledge Development Ltd, Wielka Brytania
• Fundacja Małopolska Izba Samorządowa

Komisja Europejska, Program Erasmus Plus

Aldona, Okraszewska, biuro@fundacjamis.org.pl

SHARE: New competences for new business management models in metal sector.

w ramach programu Erasmus+ (Lider: Fundación Juan de los Toyos/Hiszpania; Partnerzy: FMIS)

DQ SKILLS

Developing Digital Intelligence of adult learners for an active Citizenship

Pogłębienie Inteligencji Cyfrowej, przez którą rozumiemy zestaw umiejętności społecznych, emocjonalnych i poznawczych, które pozwalają nam stawić czoła wyzwaniom i wymaganiom cyfrowego życia i wzmocnienie cyfrowego obywatelstwa czyli umiejętność bezpiecznego, skutecznego i odpowiedzialnego korzystania z mediów cyfrowych i technologii.

MEDIA CREATIVA
FUNDACJA MIS
DROSOSTALIDA
SPEKTRUM

Osoby dorosłe

• Szkolenie dla osób dorosłych w zakresie Obywatelstwa Cyfrowego w oparciu o ramy DIGCOM, które mogą być wykorzystywane i/lub dostosowywane przez każdy podmiot zainteresowany opracowaniem własnych działań w obszarze obywatelstwa cyfrowego

• Fundación Formetal, Hiszpania
• Media Creativa – MC2020, Hiszpania
• Uniwersytet Vytautas Magnus, Litwa
• Federacja Przemysłowa Regionu Veneto, Włochy
• Global Knowledge Development Ltd, Wielka Brytania
• Fundacja Małopolska Izba Samorządowa

Aldona Okraszewska, biuro@fundacjamis.org.pl

Komisja Europejska, Program Erasmus Plus

Projekt mający na celu aktywizację i włączenie do różnych form edukacji osoby dorosłe. Skierowany jest do 20 organów prowadzących szkoły i placówki systemu oświaty z terenu Polski w których zostaną uruchomione (w oparciu o model funkcjonowania LOWE) Lokalne Ośrodki Wiedzy i Edukacji jako centra animowania edukacji dorosłych i społeczności

  • Wzmocnienia roli i potencjału placówek edukacyjnych szkół/organów w środowisku lokalnym, w tym 200 osób z kadry szkoły pełniącej rolę LOWE do prowadzenia
    przemyślanych, kompleksowych działań na rzecz aktywizacji edukacyjnej dorosłych na określonym terenie we współpracy z różnymi grupami interesariuszy z otoczenia społ.-gosp
  • Upowszechnienia w środowiskach lokalnych koncepcji uczenia się przez całe życie, w tym możliwości korzystania z różnych form uczenia się głównie pozaformalnego i nieformalnego-na rzecz poprawy i rozwoju wiedzy, umiejętności i kompetencji osób dorosłych w perspektywie osobistej, obywatelskiej, społecznej.

W ramach 1.edycji LOWE partnerzy opracowali Model funkcjonowania Lokalnych Ośrodków Wiedzy i Edukacji w środowisku lokalnym, który następnie był testowany przez wyłonione w drodze konkursu grantowego 15 organów prowadzących szkoły, przy których powstały Lokalne Ośrodki Wiedzy i Edukacji (Ośrodki LOWE). W 2 edycji projektu LOWE (2019-2021) Fundacja pełni rolę Lidera Partnerstwa, w skład którego wchodzą trzy organy prowadzące szkoły, przy których działają Ośrodki LOWE. Są to Powiat Gorlicki, Miasto Rawa Mazowiecka, Gmina Wielka Wieś.

  • ORGANY PROWADZĄCE SZKOŁY I PLACÓWKI SYSTEMU OŚWIATY i SZKOŁY
    wybrane w drodze otwartego konkursu grant., lokalnych na rzecz rozwijania umiejętności stanowiących podstawę dla uczenia się przez całe życie
  • KADRA SZKÓŁ I PLACÓWEK SYSTEMU OŚWIATY i SZKOŁY
  • OSOBY DOROSŁE
  • Konkurs grantowy na wybór organów prowadzących szkoły do uruchomienia LOWE w środowisku lokalnym
  • Uruchomienie i funkcjonowanie LOWE na rzecz edukacji osób dorosłych w środowisku lokalnym
  • Diagnoza potrzeb społeczności lokalnych w zakresie aktywności edukacyjnej oraz rozwoju kompetencji kluczowych osób dorosłych oraz ocenę potencjału szkoły do pełnienia przewidzianych w modelu zadań LOWE
  • Wsparcie organów prowadzących/Ośrodków LOWE w zakresie przygotowania
    i funkcjonowania szkół w pełnieniu funkcji LOWE

Aldona Okraszewska, biuro@fundacjamis.org.pl

Ministerstwo Edukacji Narodowej, Program Operacyjny Wiedza, Edukacja i Rozwój

LOWE

„Lokalne Ośrodki Wiedzy i Edukacji na rzecz aktywizacji
edukacyjnej osób dorosłych – 2”




BAIPROJECT

Bots and Artificial Intelligence: developing competences to deal with the new coworkers
Boty i Sztuczna Inteligencja: rozwijanie umiejętności wykorzystywania Sztucznej Inteligencji w miejscu pracy

Projekt BAI jest odpowiedzią na nieuchronną potrzebę europejskich pracowników, którzy, niezależnie od sektorów gospodarki i zawodów, będą świadkami transformacji ich środowisk pracy w perspektywie krótko- i średnioterminowej, w wyniku pojawienia się robotyki i sztucznej inteligencji

• Dostarczenie wiedzy niezbędnej do zrozumienia, w jaki sposób zmienia się charakter pracy w związku z pojawieniem się rozwiązań AI
• Promowanie rozwiązań w dziedzinie sztucznej inteligencji i robotyki poprzez konkretne przykłady z różnych sektorów i miejsc pracy.
• Podnoszenie świadomości na temat wpływu sztucznej inteligencji i robotyki na rynek pracy pod względem zmian dotyczących miejsca i stosunków pracy

  • Pracownicy
  • Menedżerowie ds. zasobów ludzkich i kierownicy ds. szkoleń w firmach
  • Doradcy zawodowi i agencje zatrudnienia, agenci socjalni i przedstawiciele biznesu
  • Raport Studium Przypadków BAI. Implikacje botów i sztucznej inteligencji w nowych środowiskach pracy
  • Szkolenie w rozwijaniu umiejętności niezbędnych do skutecznego radzenia sobie z wyzwaniami, jakie stawiają przed nimi rozwój sztucznej inteligencji

Projekt realizowany w Parnerstwie 7 organizacji europejskich:

  • Fundacja MIS , Polska – Lider projektu
  • Media Creativa 2020, S.L., Hiszpania
  • Virtual Campus Lda, Portugalia
  • Pragma Engineering srl, Włochy
  • Corbiz Kurumsal Is Cozumleri Egitim Organizasyon Pazarlama ve Ticaret Ltd Sti, Turcja
  • STEP Institut, zavod za psihologijo dela in podjetnistvo, Słowenia
  • Zespol Szkol Technicznych im. Wincentego Pola w Gorlicach, Polska

Aldona Okraszewska, biuro@fundacjamis.org.pl

Komisja Europejska, Program Erasmus Plus

  • Promowanie idei przedsiębiorczości społecznej poprzez przygotowanie szkoleniowe i wyposażenie w zasoby niezbędne do inspirowania nowych lub potencjalnych przedsiębiorców do rozwijania swoich pomysłów biznesowych w oparciu o model społeczny zgodny z Celami Zrównoważonego Rozwoju.

Wzmocnienie kompetencji edukatorów i trenerów z zakresu przedsiębiorczości społecznej i ukierunkowanie na cele Zrównoważonego Rozwoju

• Doradcy zawodowi i trenerzy szkoleń
• Przedsiębiorstwa ekonomii społecznej
• Eksperci w dziedzinie przedsiębiorczości i ekonomii społecznej

Zestaw narzędzi szkoleniowych INclusion i szkolenia online na temat modeli biznesu społecznego i przedsiębiorczości społecznej w odniesieniu do 17 

Media  Creativa –  Hiszpania

Fundacja “Malopolska Izba  Samorzadowa” – Polska

Aldona Okraszewska, biuro@fundacjamis.org.pl

Komisja Europejska, Program Erasmus Plus


INclusion

 

Improving social entrepreneurship skills based on SDGs

MindLiven

 

 

 

 

 

 

 

Trening Uważności w Naturze za pośrednictwem środowisk wirtualnych

W ciągu ostatnich dziesięcioleci uznawano, że uczenie się społeczne i emocjonalne (Social and Emotional Learning – SEL) ma wpływ na takie obszary kompetencji, jak samoświadomość, samozarządzanie, świadomość społeczna, umiejętności nawiązywania relacji i odpowiedzialne podejmowanie decyzji. Trening uważności, z zastosowaniem praktyk opartych na uważności (Mindfulness-Based Practices – MinBP), to multimodalna interwencja oparta na zasadach psychologii pozytywnej, z centralnym naciskiem na umiejętności umożliwiające skuteczniejsze radzenie sobie i redukcję stresu.
Inne badania pokazują, że kontakt ze środowiskiem naturalnym wzbudza pozytywne emocje i regenerację stresu oraz poprawia zgodność z treningiem uważności, czyniąc go bardziej efektywnym. Coraz większą uwagę zwraca się na rolę natury w miejscu pracy, a istniejąca teoria i badania sugerują, że kontakt z naturą można uznać za strategię w miejscu pracy mającą na celu zmniejszenie stresu, przy jednoczesnym zwiększeniu wydajności i ogólnego samopoczucia. Celem projektu MindLiven jest dostarczenie innowacyjnego rozwiązania radzenia sobie ze stresem związanym z pracą.
Projekt współfinansowany w ramach Programu Komisji Europejskiej Erasmus+

Projekt zakłada zaprojektowanie internetowej platformy MiNBP (Mindfulness-Based Practices – MinBP) z narzędziami komunikacyjnymi i dodatkowymi zasobami (np. aplikacja na Androida i iOS ułatwiająca dostęp do platformy i treści) do radzenie sobie i redukcji stresu w środowisku pracy z wykorzystaniem elementów treningu uważności oraz kontaktu ze środowiskiem naturalnym.

Usługi zdrowotne i opiekuńcze skoncentrowane na ludziach to podejście do opieki, które świadomie przyjmuje perspektywę osób, rodzin i społeczności oraz postrzega ich jako uczestników oraz beneficjentów systemów opieki zdrowotnej i społecznej, które odpowiadają na ich potrzeby i preferencje w sposób humanitarny i holistyczny. 

 

  • promowaniu osobistej niezależności, aktywnego i zdrowego życia osób niesamodzielnych.
  • wzmocnienie pracowników opieki społecznej i pracowników służby zdrowia, osób wrażliwych i osób z różnicami funkcjonalnymi do stosowania krytycznych modeli leczenia skoncentrowanych na osobie.
  • podnoszeniu świadomości w zakresie związku między integralną opieką skoncentrowaną na osobie a jakością życia osób niesamodzielnych i jej głównymi wymiarami: dobrostanem emocjonalnym, relacjami międzyludzkimi, dobrobytem materialnym, rozwojem osobistym, dobrostanem fizycznym, samostanowieniem, włączeniem społecznym i prawnym. 

Projekt zakłada stworzenie programu
szkoleniowego IntegraCare opartego na podejściu zintegrowanej opieki
skoncentrowanej na osobie niesamodzielnej.

Odbiorcami programu szkoleniowego będą:

  • Pracownicy służby zdrowia / opieki społecznej i wolontariusze: wszystkie osoby, które zawodowo lub jako wolontariusze pracują z
    osobami niesamodzielnymi (tj. osobami niepełnosprawnymi, osobami starszymi,
    osobami ciężko chorymi, itp.
  • wolontariusze: wszystkie osoby, które zawodowo lub jako wolontariusze pracują z osobami niesamodzielnymi (tj. osobami niepełnosprawnymi, osobami starszymi, osobami ciężko chorymi, itp.
  • Organizacje zajmujące się usługami zdrowotnymi i społecznymi,
  • Trenerzy pracowników służby zdrowia i opieki społecznej (trenerzy ci będą również bezpośrednimi użytkownikami programu szkoleniowego).

IntegraCare


Program szkoleniowy dla specjalistów multidyscyplinarnych w zakresie skoncentrowanych na osobie usług opiekuńczych IntegraCare

HomeCare

 

Opieka Domowa Niesamodzielnych Osób Starszych – Ścieżka Edukacyjna dla Opiekunów Nieformalnych

Umożliwienie osobom dorosłym-opiekunom nieformalnym profesjonalnego przygotowania się do aktywnego starzenia się i uczestniczenia w procesachstarzenia się najbliższych osób za pośrednictwem otwartej platformy edukacyjnej HomeCare, która zupełni ich wiedzę i umiejętności w tym obszarze, a przed wszystkim dostarczy sprawdzoną merytoryczną wiedzę i informacje w tematach dostosowanych do specyfiki pracy i funkcji nieformalnego opiekuna domowego osób starszych. Umożliwienie osobom dorosłym -opiekunom nieformalnym profesjonalnego przygotowania się do aktywnego starzenia się i uczestniczenia w procesach starzenia się najbliższych osób za pośrednictwem otwartej platformy edukacyjnej HomeCare, która zupełni ich wiedzę i umiejętności w tym obszarze, a przed wszystkim dostarczy sprawdzoną merytoryczną wiedzę i informacje w tematach dostosowanych do specyfiki pracy i funkcji nieformalnego opiekuna domowego osób starszych

  • wzmocnienie umiejętności opiekuńczych (wiedzy i umiejętności) dorosłych-opiekunów nieformalnych w sprawowaniu opieki domowej nad niesamodzielnymi osobami starszymi.
  • zapewnienie profesjonalnej, spersonalizowanej i opartej na relacjach ścieżki edukacyjnej w zakresie opieki domowej dla opiekunów nieformalnych osób starszych
  • promowanie uczenia się przez całe życie m.in. poprzez oferowanie elastycznych ścieżek uczenia się osób dorosłych z wykorzystaniem otwartej internetowej platformy edukacyjnej

Osoby dorosłe pełniące rolę opiekuna nieformalnego, tj. dostarczające osobie starszej regularnego, trwałego, fizycznego i/lub emocjonalnego wsparcia oraz asysty przy czynnościach dnia codziennego.

  • Ścieżka Szkoleniowa w zakresie Opieki Domowej nad Osobami Starszymi dla Opiekunów Nieformalnych, która zakłada holistyczne podejście do kwestii sprawowania opieki nad niesamodzielną osobą starszą w domu, tzn. dostarcza podstawowej wiedzy i umiejętności w zakresie pełnienia funkcji opiekuńczych i proaktywnego podejścia do starzenia się podopiecznego
  • Platforma HomeCare, która zawiera zasoby edukacyjne rozwijające kompetencje i umiejętności w zakresie opieki nad osobą starszą w domu.

Fundacja Małopolska Izba Samorządowa,

Polska – Lider projektu

MediaCreativa2020, Hiszpania

e-Training Solutions, Niemcy

Virtual Campus, Portugalia

Komisja Europejska, Program Erasmus Plus

Projekt ma charakter regionalny i dotyczy zintegrowanej promocji gospodarczej potencjału gospodarczego Małopolski, w szczególności Krakowskiego Obszaru Funkcjonalnego, realizowanej w formie szeroko zakrojonej bezpośredniej promocji oraz kampanii wizerunkowej potencjału gospodarczego Małopolski/KrOF w kraju i na arenie międzynarodowej. Odbiorcami projektu są przedsiębiorstwa z sektora MŚP posiadające siedzibę lub oddział lub miejsce prowadzenia działalności na terenie województwa małopolskiego, zainteresowane umiędzynaradawianiem swojej działalności.

Projekt ma w założeniu wpływać na dwa istotne pola gospodarki regionalnej:
– wzrost internacjonalizacji przedsiębiorstw z sektora MŚP (dostęp do informacji o rynkach i trendach, działania promocyjne)
– utrzymanie dynamiki napływu bezpośrednich inwestycji zagranicznych do Małopolski (promocja oferty gospodarczej KrOF na rynkach zagranicznych poprzez udział w targach)

Projekt jest realizowany w partnerstwie 2 podmiotów, które w ramach swoich statutowych celów prowadzą działania na rzecz rozwoju gospodarczego i przedsiębiorczości. Partnerzy projektu wzajemnie uzupełniają się zakresem działania, a przede wszystkim doświadczeniem, tworząc efekt synergii w zaplanowanych w projekcie działaniach.

LIDEREM PROJEKTU jest Kraków Nowa Huta Przyszłości S.A. spółka została utworzona w listopadzie 2014 r. przez Gminę Miejską Kraków oraz Województwo Małopolskie w celu realizacji projektu o tożsamej nazwie „Kraków – Nowa Huta Przyszłości”. Kluczowym zadaniem Spółki jest podejmowanie skutecznych działań mających na celu przyspieszenie rozwoju gospodarczego wschodniej części Krakowa na poziomie: infrastrukturalnym, funkcjonalnym i społecznym. Ma się to stać poprzez zagospodarowanie obszaru w sposób podnoszący atrakcyjność Nowej Huty przede wszystkim dla inwestorów, społeczności miasta i gminy Kraków, jak i całego regionu oraz turystów

 

PARTNER PROJEKTU Fundacja Małopolska Izba Samorządowa jest organizacją pozarządową, powstałą w kwietniu 2015 roku. Celem Fundacji jest reprezentowanie interesów samorządu terytorialnego w Polsce, szerzenie samorządności i społeczeństwa obywatelskiego, profesjonalizacji zarządzania w samorządzie terytorialnym, prowadzenia debaty o przyszłości samorządu terytorialnego, społeczeństwa obywatelskiego i administracji publicznej.

Regionalny Program Operacyjny Województwa Małopolskiego 2014-2020, Oś priorytetowa 3 „Przedsiębiorcza Małopolska”, Działanie 3.3 „Umiędzynarodowienie małopolskiej gospodarki”, Poddziałanie 3.3.1 „Promocja gospodarcza Małopolski”

KRAKÓW METROPOLITAN AREA FOR BUSINESS 2

Ośrodek Wsparcia Opiekunów Nieformalnych Osób Niesamodzielnych

KRAKÓW GRZEGÓRZKI

Zlokalizowany w Krakowie przy al. Ignacego Daszyńskiego 16, świadczy usługi wsparcia dla osób sprawujących opiekę nieformalną nad osobami niesamodzielnymi, zamieszkującymi na obszarze Metropolii Krakowskiej, tj. miasta Krakowa i gmin: Czernichów, Igołomia-Wawrzeńczyce, Kocmyrzów-Luborzyca, Liszki, Michałowice, Mogilany, Skawina, Świątniki Górne, Wielka Wieś, Zabierzów i Zielonki w powiecie krakowskim oraz Biskupice, Niepołomice i Wieliczka w powiecie wielickim.

Jest to opieka realizowana w miejscu zamieszkania i środowisku osoby niesamodzielnej, polegająca na dostarczaniu regularnego, trwałego, fizycznego i (lub) emocjonalnego wsparcia oraz asysty przy czynnościach dnia codziennego osobie o ograniczonej samodzielności przez opiekuna nieformalnego.

Termin ten oznacza osobę pełnoletnią, która nie jest zawodowym

opiekunem medycznym (np. asystentem osób niepełnosprawnych lub opiekunem środowiskowym) i nie pobiera wynagrodzenia z tytułu opieki nad osobą niesamodzielną. Najczęściej jest to członek rodziny osoby niesamodzielnej, sąsiad, przyjaciel, itp.

Ośrodek oferuje kompleksowe, interdyscyplinarne i odpowiadające na indywidualne potrzeby wsparcie opiekunów osób niesamodzielnych, mające na celu ułatwienie opieki i poprawę kompetencji opiekuńczych oraz czasowe odciążenie w sprawowaniu
opieki.

Starzenie się społeczeństwa to jedno z głównych wyzwań dla Europy. W 2019 r. Ponad jedna piąta (20,3%) ludności UE-27 miała 65 lat lub więcej (Eurostat).
Skala tego zjawiska i pojawiające się ograniczenia w dostępności instytucjonalnej opieki nad osobami starszymi powodują konieczność szybkiego i profesjonalnego rozwoju usług opiekuńczych nieformalnych.
Powszechna praktyka wskazuje, że najskuteczniejszą metodą sprawowania opieki nad osobami starszymi jest ta w miejscu zamieszkania, czyli w ich naturalnym środowisku. Tendencja ta będzie się rozwijać tak długo, jak będzie to możliwe ze względów zdrowotnych i ekonomicznych.
 

Nasza Fundacja wraz partnerami z Niemiec, Hiszpanii I Portugalii PRACUJE OBECNIE nad szkoleniem online dla opiekunów nieformalnych osób starszych.

Szkolenie na wiosnę będzie dostępne w 5 wersjach językowych (angielskiej, hiszpańskiej, niemieckiej, polskiej I portugalskiej) na platformie homecareproject.eu

Opieka domowa Niesamodzielnych Osób Starszych

Ścieżka Edukacyjna dla Opiekunów Nieformalnych” (Home Care Erasmus +)

Letnia Akademia Lidera (LAL)

Działalność na rzecz osób w wieku emerytalnym

Cykl szkoleniowy dla starszych mieszkańców miasta, którzy chcą poprzez udział w aktywizujących zajęciach nabywać kompetencje przywódcze i organizacyjne oraz poszerzyć swoją wiedzą o działaniu miasta Krakowa w zakresie pomocy osobom starszym.
  • wzrost kompetencji przywódczych i organizacyjnych liderów społecznych
  • poszerzenie wiedzy niezbędnej do podejmowania wolontariatu Seniorów
  • planowanie o organizacja wsparcia sąsiedzkiego, inicjatyw lokalnych
  • zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie przygotowywania i realizowania
    zadań publicznych

Mieszkańcy Gminy Miejskiej Kraków w wieku 60 i więcej, liderzy nieformalnych grup seniorskich

1. Warsztaty:
I. Moduł I: „Skuteczna współpraca z otoczeniem” zagadnienia związane z planowaniem i realizacją działań wolontariatu Seniorów w Krakowie z
uwzględnieniem specyfiki funkcjonowania osób starszych.
II. Moduł II: „Uważny i świadomy lider” zagadnienia związane z postawą lidera społecznego: samoświadomość, świadomość społeczna, rozwijanie uważności
2. Grupowe sesje coachingowe wzmacniające i wspierające liderów społecznych w podjęciu dalszych działań na rzecz środowiska seniorów

Urząd Miasta Krakowa

  • Projekt zakłada zachęcenie osób powyżej 60. roku życia do aktywności społecznej, edukacyjnej, twórczej i zdrowotnej  poprzez zajęcia warsztatowe oraz inne inicjatywy lokalne.

Pobudzenie do aktywności społecznej oraz wzmocnienie integracji
wewnątrz i międzypokoleniowej wśród co najmniej 420 osób starszych w 8 społecznościach lokalnych.

Osoby starsze powyżej 60 roku życia (seniorzy)

Zajęcia edukacyjne ukierunkowane na rozwój kompetencji seniorów, tj.:
SPRAWNY UMYSŁ – SPRAWNE CIAŁO
– rozwijanie sprawności ruchowej u osób starszych
OKNO NA ŚWIAT
– rozwijanie kompetencji językowych
CYFROKLUB SENIORA
– rozwijanie kompetencji cyfrowych
SPOTKANIE ZE SZTUKĄ – KREATYWNIE I TWÓRCZO
– rozwijanie umiejętności twórczych
AKTYWNY SENIOR W PRZESTRZENI PUBLICZNEJ
– rozwijanie kompetencji społecznych
EDUKACJA NIEFORMALNYCH OPIEKUNÓW

Powiat Gorlicki
Gmina Wielka Wieś
Miasto Rawa Mazowiecka publiczny
Firma Edukacyjna Lubichowianka prywatny
Urząd Gminy Kłomnice publiczny
Gmina Świlcza publiczny
Powiat Sierpecki

Marcin Papuga, biuro@fundacjamis.org.pl

Rządowy Program na rzecz Aktywności Społecznej Osób Starszych na lata 2014-2020

ASALOWE 2.0
Akademia Seniora Aktywnego

Realizowany w ramach Rządowego Programu Na Rzecz Aktywności Społecznej Osób Starszych Na Lata 2014-2020 – Edycja 2019